Dagens fundering.

2010-03-22 • 22:26:08

Finns det egentligen något sätt för SL:s spärrvakter och busschauffer att genomskåda fejkade SMS-biljetter?


Alltså.. Som jag gjorde idag. Alltså man lägger in "SL-numret" som kontakt med sitt eget nummer i telefonboken. Sen messar man bara sig själv allt det där som står fast ändrar datum och tiden förstås... Då finns det fan inget dom kan klaga på? Visst, en kontrollant kanske.. Men chaufförer och spärrvakter? Nej, det finns fan inget tror jag.. Sjukt alltså. Det där kontrollnumret på sms:et man får tillbaka är nog det enda som kan avslöja en. Men inte en chans i världen att vanliga spärrvakter och busschaffisar orkar/kan kolla sånt.. Så enda risken att åka fast är alltså en kontrollant? Vilket gör det hela till en jävligt bra och billig lösning :) För hur ofta springer man in i kontrollanter? 3 ggr under hela min livstid typ :)

Invändningar på det? Eller har jag fel? Kan man åka fast på något sätt? Li säger nu att dom en gång bad om hennes kontrollnummer och sen ringde dom upp någon säkerhetscentral för att dubbelkolla att hon verkligen messat efter en biljett. Men det kan ju fan inte hända ofta precis heller? Ingen aning jag har pratat med har råkat ut för det liksom... Plus att det är fan ett brott mot mänskliga integriteten! Dom kan ju inte gå runt och misstänka alla liksom...


Nej fan, i would like to say that i think i cracked the code. Jag har "kommit på" den ultimata vägen att resa gratis med SL:s kommunaltrafik. Nobelpriset till mig tack.

A Part of your mind
Postat av: Alexander

eller så har man ett busskort om man vill åka kollektivtrafik!

2010-03-22 • 23:09:03
Postat av: Nemo

Men alla får inte busskortspengar av sin mamma som du Alex :)

2010-03-22 • 23:15:10
URL: http://nemo.blogg.se/
Postat av: willé

Jag "sms-fuskade" i ett halvår... en vacker dag kom det på en kontrollant och gjorde det som Li pratade om. Dom tog mig på bar gärning, men jag behövde faktiskt aldrig betala. Det var för en gångs skull en vänlig kontrollant.

Kort efter denna incident så slutade jag fuska, för de e så jävla jobbigt att oroa sig hela tiden.

förövrigt så får inte kontrollanter röra dig, du kan egentligen bara gå därifrån när dom frågar efter dina uppgifter.

2010-03-22 • 23:15:46
Postat av: Anonym

jag testade det där för något år sen, lyckades EN GÅNG. andra gången sa han i spärren "kontrollnumret stämmer inte". jag sa "vadå, jag smsade ju just?" och de ba "nehee du.."



sen vågade jag aldrig mer.

så det beror väl bara på hur noga de i spärren pallar göra sitt jobb.

2010-03-23 • 00:28:52
URL: http://nejly.blogg.se/
Postat av: Natan

Jag har åkt på fusk-biljett sedan nyår jag är varken aids eller helskägg!

2010-03-23 • 01:27:37
Postat av: Matilda

Om du kollar kontrollsiffrorna kan du hitta datum och tid där! Fast datumet är typ bokstav eller liknande, typ den 2:a april är typ B04 eller liknande, kommer inte ihåg exakt, det var ett tag sen jag skickade sms-biljett, men det finns ett mönster iaf!

2010-03-23 • 02:33:20
Postat av: Patrik 2

Många är vi som försökt, och förr eller senare möter man den där extra misstänksamme kontrollanten. Kika här för att trixa till dina sms något finurligare; https://www.flashback.org/t436200p6

2010-03-23 • 09:46:12
Postat av: Haake.

Till och med jag som inte är Stockholmare och inte behöva utnyttja kollektivtrafiken ofta har kört det där tricket Nemo. Det är gammalt och välanvänt. Så du får nog satsa på Nobelpriset för något annat kompis.

2010-03-23 • 11:16:04
URL: http://inteokej.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det går visst att se, slutsiffran i kontrollnumret på biljetten ska stämma överens med ett annat nummer

2010-03-23 • 13:11:43
Postat av: Valentin

Busschaufförer och spärrvakter kollar bara på 3 saker. Först och främst att datum och tid stämmer. Sen kollar dem att de 2 sista siffrorna från sl nummret (det nummret som du fick smset ifrån) är dem samma som de 2 första siffrorna i kontrollnummret. Men sen som andra har sagt, misstänker dem fusk så kan de kolla upp mycket mer via telefon. Jag undrar, om man ser en kontrollant på tex bussen som man är på. Vad händer då om man fort som fan skickar iväg ett riktigt sl sms och frår svar innan de hinner till dig. Kommer man undan då, eller kan dem böta dig för att du fick smset för sent?

2010-03-23 • 15:11:37
Postat av: Niki

Oscar, det står någonstans i bestämmelserna att man måste ha skickat meddelandet till SL innan man kliver på buss/t-bana. Och de kan förmodligen se tiden...

2010-03-24 • 07:38:11
URL: http://niki.blogg.se/

A Part of Your Mind

Du heter

Komma ihåg dig?

E-mail

Blogg

Wooords


Trackback
RSS 2.0