Låt mig berätta en liten historia för er.

2010-02-21 • 12:32:59
Jag har en vän. Vi behöver inte nämna hans namn då jag verkligen inte har som avsikt att hänga ut någon med detta inlägg.. Men låt oss kalla honom för M. M är väldigt lik mig på många sätt. Han är väldigt osäker. M är väldigt bekräftelsekåt. M är väldigt självgod. Ena dagen så tycker han att han är snyggast och bäst i hela världen... För att dagen därpå vara smått självmordsbenägen och hata sig själv. M är väldigt egocentrisk. Han talar gärna och ofta om sig själv. Detta gäller i alla möjliga sammanhang och situationer... Han har helt enkelt väldigt höga tankar om sig själv.. Hans värld kretsar i princip BARA runt honom själv.. Dock så vet dom flesta om att han egentligen är väldigt osäker så det hela blir ganska konstigt. När han pratar om duktig, snygg och bra han är så kan man liksom inte ta det på allvar då man vet att någonting annat döljer sig där under.

Detta inlägg bör dock inte missuppfattas då jag egentligen tycker om M. M är en skön kille i lagom mängder. Absolut. Och med detta inlägg så vill jag egentligen bara säga till honom att han inte behöver hävda sig hela tiden. Han behöver inte hålla på som han gör. Ingen tycker att det är charmigt. Ingen tycker att är nice. Jag har talat med väldigt många människor om detta och alla i princip överrens om detta. Att han är en skön typ men försöker alldeles för mycket. Allt blir så jävla överdrivet.

M kan exempelvis skriva som facebookstatus 3 ggr på en dag typ "Kolla min blogg! Jag har slagit säljrekord på jobbet" och sen surfar man ju då givetvis in på hans blogg för att läsa om det... Då kan inlägget vara typ ENDAST just dom orden.. "Jag slog säljrekord på jobbet idag!". No more, no less. Alltså...?! Varför måste man gå in på bloggen för att läsa dessa ord när man just sett de exakta orden på hans facebook? Fråga 2. Varför tjatar han sen om det i sina facebookstatusar flera gånger på en och samma dag?

En annan sak med M är att han är så extremt orolig om vad folk tycker om honom. Han vill så gärna framställa sig själv positivt, perfekt, älskad och fläckfri för omvärlden. Han är så besatt av detta så att han ALLTID raderar allt på sin facebook som INTE framställer honom positivt. ALLT som framställer honom bra har han dock alltid såklart kvar.. Och detta vet jag också by fact och jag vet att många andra reagerat på detta också.. Att så fort man droppar en kommenter på hans wall eller statusar som INTE framställer honom som typ perfekt så raderas den ögonblickligen... Det är bara..ja, what´s the word for it? Ja, just det. Patetiskt. Ja, there you go.

Som sagt.. Detta inlägg bör inte misstolkas. Jag gillar M i grund och botten. Han är en soft kille och i viss mån kan jag förstå alla dessa märkliga uppträdanden då jag känner igen mig i en del av dom.. Men det behövs liksom inte. Du behöver inte göra såhär. Du har vänner. Du har tjejer. Du har ett rätt soft liv. Du behöver inte vara så jävla orolig, osäker och hävdelsekåt. Ta det bara lite chill. Ta det lugnt liksom.

Nu i helgen så rann det dock över lite för mig.. Jag satt på facebook och såg ännu en extremt självgod status av M. Då kunde jag inte hålla tillbaka längre.. Det var bara så jävla irriterande och provocerande. Då kommenterade jag något i stil med "Sluta vara så äckligt självgod hela tiden" och sen direkt efter skrev jag "Haha, men denna kommentar lär du väl ändå radera direkt som vanligt".. Och vad hände tror ni? Jo, givetvis så togs båda kommenterna bort direkt. Och dessutom tog han bort mig som facebook-vän. Han pallade väl helt enkelt inte med att jag sa sakerna som alla tänker. Det gjorde väl för ont för honom. Kanske vill han fortsätta leva på sitt sätt... I sin lilla döljande självförnekande lilla bubbla. Men det tycker jag är en synd och skam om han gör. För det behöver han verkligen inte. Du är bättre än så M. Tro mig. Nu måste du även förstå att jag skriver inte detta inlägg för att vara elak. Detta är verkligen inget illa menat. Det är bara lite konstruktiv kritik - From me to you. As a friend. Försök bara nu istället förstå att en mycket mindre ansträngd version av dig skulle vara så mycket mer att älska.

A Part of your mind
Postat av: evelina

shit!

2010-02-21 • 12:48:03
Postat av: Anonym

M = Martin Haake alltså :)

2010-02-21 • 12:52:44
Postat av: J.

Riktigt träffande och välskrivet faktiskt. That´s Haake allright :)

2010-02-21 • 13:01:49
Postat av: Valentin

Så jävla naiv och ekocentrerad jag känner mig. Efter mer än halva första stycket så trodde jag att du snackade om mig och jag började ta riktigt illa vid mig. Så jag vet precis hur jobbigt det kommer bli för martin att själv läsa detta. Det får mig att tycka att detta var lite hårt mot haake. Lite extremt. Han har bra och dåliga sidor, här tar du upp mycket som man irriterar sig på, men samtidigt sådant som martin nog absolut inte vill höra. Mycket är personlighet och det är sådant som definerar vem man är. Sådant kan man lixom inte ändra på.

Du vet vilka dåliga sidor jag har nemo. Vi har pratat om det mycket. Men varje gång så slår jag fast vid att sån är jag och det får man lixom leva med.

2010-02-21 • 13:34:43
Postat av: Anonym

du kanske ska maila detta till honom istället?

2010-02-21 • 13:44:45
Postat av: A.

kändes lite väl lågt av dig att skriva så här, speciellt eftersom du själv tjötar om hur jävla osäker du är och skriver i vart annat inlägg om hur jobbigt ditt liv är. det finns ingen godhet i att du skrev så här om honom här och ja som tidigare personer kommenterat så förstår alla som känner honom att du pratar om Martin och just därför jag tycker det är jävligt lågt av dig att skriva detta. följer både din och hans blogg dagligen men detta gjorde mig less sugen på att fortsätta läsa din i och med dessa "påhopp" på andra när du själv är minst lika osäker och att du faktiskt skriver på precis samma sätt som han gör!

2010-02-21 • 13:51:13
Postat av: Anonym

Vi kan ju dra slutsattsen att du tydligen inte känner "M" överhuvudtaget. äckelas av att du kan kritisera någon som är tusen gånger bättre än dig själv. svartsjuka kallas det.

2010-02-21 • 17:35:44
Postat av: Ännieee

Kan faktiskt hålla med dom andra här. Varför ens lägga ner tid på att skriva detta på din blogg när alla här redan vet vem du pratar om? Hur schysst är det? Skriv det enbart till honom eller håll det för dig själv istället för att hänga ut någon. Nemowhoee! :)

2010-02-21 • 17:43:55
Postat av: Kajsa

Svartsjuka? Avundsjuka heter det väl ändå. Och alla har väl rätt till en egen åsikt. Jag tycker Nemo får skriva vad han vill i sin egen blogg. Om någonstans så är det väl ändå här i sin egen blogg han får göra sånt. Och som jag ser det så är det mestadels konstruktiv kritik på saker där Nemo även känner igen sig själv i. Så jag tycker inte detta är något farligt. Gör ingen höna av en fjäder nu när ni dessutom inte kan signera era kommentarer. Fega anonyma kommentarer kan vi nog alla leva utan.

2010-02-21 • 17:54:48
Postat av: Anonym

jaha detta var ju lite konstigt!

förstod inte poängen...

2010-02-21 • 19:32:35
Postat av: Valentin

Hett ämne detta. Haake lovers vs nemo lovers =)

2010-02-21 • 22:00:29
Postat av: Fian

Skillnaden är väl att Nemo inte försöker visa sitt liv som perfekt? Jag känner inte denna Haake, men jag vet hur det känns att vara frustrerad över en vän.. Så att man skriver om det på bloggen än att skriva till personen i fråga.

2010-02-22 • 00:02:00
URL: http://hollywooddiet.blogg.se/
Postat av: Fian

Skillnaden är väl att Nemo inte försöker visa sitt liv som perfekt? Jag känner inte denna Haake, men jag vet hur det känns att vara frustrerad över en vän.. Så att man skriver om det på bloggen än att skriva till personen i fråga.

2010-02-22 • 00:08:54
URL: http://hollywooddiet.blogg.se/
Postat av: A

När både du, M och Valentin känner igen er i det här beteendet så finns det väl ingen anledning att skriva ett sånt här inlägg. Det hjälper inte honom ett dugg. Vad får detta för effekt? Möjligen att han kommer bli sårad och känna att du hänger ut honom och hans svaga sidor, dom han uppenbarligen inte vill visa.



I grund och botten tror jag att problemet för honom kan vara självkänslan. Han har dålig självkänsla och för att bygga upp den är egentligen kärlek och omtanke en viktig del. Men den enklaste vägen att gå är att tillfredsställa detta kortsiktigt. Att fylla detta tomrum med beröm och prestationer. Att känna sig duktig och visa upp en perfekt yta.



Det han behöver är kompisar som visar att de tycker om honom även om han inte är perfekt. Varken han, du eller någon annan behöver ett sånt här inlägg i någon blogg. Det hjälper ingen. Det kanske hjälpte dig för stunden att få ut aggressioner över att han försöker visa upp en perfekt yta som inte finns. Och möjligen att du gjorde det av en dold rädsla för att andra ska jämföra dig med honom utan att vara medveten om att han raderar alla spår av att han också är mänsklig.



Men som sagt så tror jag att han inte behöver det här inlägget. Utan det han behöver är kompisar som visar att de tycker om honom även om han inte är perfekt för att det här beteendet ska minska och han ska känna att han inte är det han presterar.

2010-02-22 • 08:44:59
Postat av: Valentin

Kan någon som bryr sig eller ens orkade läsa vad A skrev typ ringa mig och sammanfatta. För jag känner att jag nog får ut mer av att se färg torka än att läsa hela denna psykiska analys författad av en överengagerad 18åring =)

2010-02-22 • 11:50:53
Postat av: Anonym

du är ju precis likadan själv nemo, vilken äcklig liten hycklare du är

2010-02-22 • 12:15:16
Postat av: Anonym

HAHAHAH, dom orden satt mitt i prick Nemo ! BRA skrivet. Han behöver höra det!

2010-02-22 • 12:31:41
Postat av: Du är patetisk

"Jag har en vän. Vi behöver inte nämna hans namn då jag verkligen inte har som avsikt att hänga ut någon med detta inlägg.. Men låt oss kalla honom för M. M är väldigt lik mig på många sätt. Han är väldigt osäker. M är väldigt bekräftelsekåt. M är väldigt självgod. Ena dagen så tycker han att han är snyggast och bäst i hela världen... För att dagen därpå vara smått självmordsbenägen och hata sig själv. M är väldigt egocentrisk. Han talar gärna och ofta om sig själv. Detta gäller i alla möjliga sammanhang och situationer... Han har helt enkelt väldigt höga tankar om sig själv.. Hans värld kretsar i princip BARA runt honom själv.. Dock så vet dom flesta om att han egentligen är väldigt osäker så det hela blir ganska konstigt. När han pratar om duktig, snygg och bra han är så kan man liksom inte ta det på allvar då man vet att någonting annat döljer sig där under."



Herregud, har du skrivit om dig själv eller??

2010-02-22 • 13:08:55
Postat av: emelie

Bullseye kära Nemo, enda jag kan säga. Bullseye! ^^

2010-02-22 • 13:47:51
Postat av: A

Valentin: Jag är ett antal år äldre än 18. Mitt sätt att skriva beror snarare på utbildning och bildning än överengagemang.



Jag tänker inte ringa dig och sammanfatta men det sista stycket är väl en sammanfattning



"Utan det han behöver är kompisar som visar att de tycker om honom även om han inte är perfekt för att det här beteendet ska minska och han ska känna att han inte är det han presterar."

2010-02-22 • 14:24:08
Postat av: Nemo

Jag uppskattar åsikter och kommentarer i alla dess former. Kritik är välkommet - både positivt och negativt. Men om ni bara är ute efter att skriva anonyma påhopp på mig så kan ni fimpa det. Visst kan jag klara av det i vissa mån men när det börjar regna in flera anonyma från samma IP-adress - ja, då kommer jag radera dom. Får då känns det bara som att dom droppas för att någon enstaka person vill få mig att framstå som mer hatad än vad jag är... And that´s just sad :) Just so you know :)

2010-02-22 • 14:29:51
URL: http://nemo.blogg.se/
Postat av: ApolloEmma

En vän tar telefonen och för ett samtal gällande ämnet. Hänger inte ut personen i fråga på ett uppenbart nedvärderande sätt i en hel uppsats. Fruktansvärt fult gjort. Och eftersom all kritik var välkommet i positiva samt negativa former, är du Nemo, i mina ögon sett en riktigt äcklig människa.

2010-02-22 • 17:05:22
Postat av: Nemo

Haha. Men ärligt talat.. Är du verkligen the one to talk Emma? Med tanke på att du var otrogen mot Haake, inte bara en gång, utan flera gånger dessutom? Hade varit en sak om du varit en exemplarisk flickvän. Då hade jag kunnat ta din kritik lite mer på allvar. Men nu känns det bara pinsamt att DU ska döma ut MIG liksom. Och detta har jag inte hört från bara från Haake utan även andra människor som jobbat på Malta med dig...

2010-02-22 • 17:13:58
URL: http://nemo.blogg.se/
Postat av: Anonym

BAM!!! :)

2010-02-22 • 17:16:59
Postat av: ApolloEmma

Vad hände med att välkomna alla kommentarer GÄLLANDE ämnet? Känns i hela kroppen att du står för vad du skriver när du går till mot attack genom att försöka få mig att se dålig ut. Men sånt tar man till när man inte har någtot bätter att komma med, så jag anklkagar dig inte. Dock blir du faktiskt bara mer patetisk. Och rykten vet vi ju alla vuxna människor att det är att lita på. Bra försök att ta bort fokus från ämnet men inte tillräckligt. Sorry

2010-02-22 • 17:59:45
Postat av: J.

någtot? bätter? anklkagar? blev hon så nervös över att otrohetssnacket läckte så hon började staka sig? ^^

2010-02-22 • 20:06:30
Postat av: Sara

Seriöst Nemo? Du får tycka exakt vad du vill om människor. Och det spelar ingen roll huruvida det är sant eller inte det du skriver.



Men varför skriver du det? Varför skriver du det först som facebookstatusar och sedan ett långt jävla inlägg på din blogg? För uppmärksamheten? För att du vill få medhåll? För att du vill visa Martin att andra tycker du har rätt?



För hur fan kan du skriva att det här är konstruktiv kritik till honom och att du absolut inte gör det för att såra honom? Varför kan du då inte visa lite jävla mogenhet och prata med honom själv genom att kanske plocka upp telefonen eller åtminstone skriva ett jävla mail?



Hur fan kan du alltid behandla människor exakt som du tycker passar och skita helt fullständigt i hur det kommer kännas för den personen?! Jag undrar verkligen?

2010-02-22 • 22:21:27
URL: http://apieceofsara.blogg.se/
Postat av: Valentin

Nej det gör han inte. Men det är lugnt.

2010-02-23 • 08:54:24
Postat av: Nemo

På vissa sätt kan jag förstå dessa upprörda reaktioner, på vissa sätt kan jag inte förstå dom.



Ja, självklart är detta ett tecken på dåligt omdöme från min sida.. att skriva ett blogginlägg såhär och det är jag självklart ledsen över. Det ber jag om ursäkt för. Det är klumpigt och på ett sätt även elakt.



Ni säger att jag borde säga det till honom? Det har jag gjort. Tro mig. Jag har försökt. Flera ggr. Utan lycka. Jag har sagt det i kommentarer på facebook, på facebook-chatten men även IRL. Inget har hjälpt. Ingen repons.



Sen när han tog bort mig på facebook så rann det bara över för mig helt enkelt. Då blev jag sjukt provocerad, irriterad och skrev detta blogginlägg.



Och sanningen är ju, tro det eller ej, att jag bara vill väl. Jag vill ju bara hjälpa.. Då jag ser så många likheter med mig själv i honom. Men skillnaden är att jag ser alla dessa svagheter hos mig själv.. Jag kan tala om dom och vet om dom väldigt väl. Han i sin tur försöker gömma dom i något slags strutstrick. Huvudet i sanden. Varför vilja framställa sig själv som så perfekt när vi alla i grund och botten bara är mänskliga människor? Alla har svagheter. Alla kan fela. Varför vill och vågar man inte stå för sina svagheter och dåliga sidor?



Det är många som lackar på detta inlägg ser jag, men även många som verkar hålla med mig.. Därav stämmer min hypotes om att många har samma åsikt som mig i detta fall. Därför känns det så sjukt orättvist att jag ska få så mkt skit bara för att jag är den enda som säger - det som så många andra uppenbarligen också tänker...

2010-02-23 • 13:04:55
URL: http://nemo.blogg.se/

A Part of Your Mind

Du heter

Komma ihåg dig?

E-mail

Blogg

Wooords


Trackback
RSS 2.0