Neverending war.

2009-12-17 • 23:25:26

Fortsätt gärna att skriva på namninsamlingen som ni finner HÄR! Tipsa gärna andra om den också genom era bloggar, facebooksidor och på annat sätt. All hjälp och reklam uppskattas hjärtligt! TACK <3




Min chef ringde mig idag. Ja hör och häpna! Efter typ 10 dagar total tystnad i sin bunker vågade strutsen till slut ta huvudet ur sanden. Wow! Hon ringde på förmiddagen. Hon lät så ynklig, svag och liten. Helt annorlunda gentemot sin sedvanliga mäktiga pondusfyllda stämma. Hon frågade om jag fortfarande var intresserad av min barnskötarutbildning... Min första känsla var total chock men också glädje. Jag blev så jävla paff. Jag blev så jävla förvånad. Men ändå sjukt glad. Lycka! Triumf! Jag kände en smak av vinst. En smak av återupprättelse. En smak av rättvisa. Jag sa självklart JA! Hon sa att hon skulle ringa upp.

Jag gick sedan runt smått upprymd. Jag var ju självklart glad. Jag gick runt i tron om att jag nu skulle få stanna på jobbet. Jag gick runt fylld av glädje och kramade barn till höger och vänster! Jag gick runt i tron om att föräldrarnas påtryckningar och kritik trots allt till slut hade påverkat chefen och att hon nu äntligen ändrat sig. Hon hade krypit till korset. Hon hade kommit till insikt med sitt felande och sina misstag. Jag skulle få stanna!! VICTORY!

Så ringde hon igen. Och det var nog det i särklass märkligaste samtal jag fått i mitt liv. Jag förstod ingenting. Hon lät helt skum. Helt lam. Hon pratade om någon barnskötarutbildning jag skulle få gå i stan på distans. Hon nämnde ingenting om hur pass omfattande den var, om jag skulle jobba vid sidan om, om jag skulle få lön eller någonting. Hon la fram det som om att hon kämpat som faaaan för min skull för att jag skulle få komma in på denna utbildning. Att det var världens BIG DEAL liksom. Att jag borde vara sjukt tacksam typ... Allt lät bara jävligt skumt och märkligt. Sen avslutade hon med att jag skulle återkomma till henne när jag visste om jag ville ha den eller inte. Ha vad liksom? Så jag mailade henne istället. Frågade vad fasen allt handlade om. Hon skulle maila tillbaka när hon hade lite mer kött på benen. När hon själv visste vad hon erbjöd mig. Det är nog bäst för henne. För det där lät allt annat än normalt..

Jag fick dock sedan höra att utbildningen hon erbjöd mig inte var en sån med jobb vid sidan om. Det var inte alls som den förra utbildningen hon erbjöd mig.. Dett var något helt annorlunda.. Hon erbjöd mig inte fortsatt jobb heller alltså.. Och ingen lön under pågående utbildning heller (Som jag skulle fått på den förra).. Så då gick det upp för mig. Då blev allt så klart.. Hon gör/gjorde ju bara detta för att få sin rygg fri. Hon vet att hon skickat ut ett månadsbrev tidigare i vinter där det stod "Vi är glada och stolta över att skicka Nemo på utbildning som mynnar ut i fast anställning bla bla bla". Hon vet att jag kan använda det emot henne. Hon vet att hon gjort så jävla mkt fel och brytit mot så jävla mkt regler å lagar.. Så hon måste fixa nån slags utbildning till mig... För att ha sin rygg fri. Förstår ni? Så hon gör bara detta pga det... Så jävla fattigt, lågt och pinsamt beteende..


Mer föräldrar har dessutom mailat henne. Och vad svarar hon till dom? Jo, hon svarar att min uppsägning beror på arbetsbrist. Anställningsstop. Jaså? Så pass? Hur kommer det sig då att annan personal på förskolan samt på den andra förskolan som hon är chef på ska gå på samma utbildning? Är det inte anställningsstop för dom eller? Arbetsbristen gäller bara för mig eller? SÅ JÄVLA MYCKET BULLSHIT I HELA DEN HÄR STORYN SÅ ATT JAG FAN TROR MINA ÖRON RAMLAR AV SNART!

Dom ska fan inte tro att dom först kan ta mina barn ifrån mig och sen skicka mig på nån ny 1000 gånger sämre fattig jävla pissutbildning! Istället för att jag, som de va sagt från början, skulle få gå en fiiiin lyxutbildning samtidigt som jag var jobbade 4 dagar i veckan hos mina fina barn + att jag skulle få ut full lön. Vad hände med den drömdealen liksom? Ska jag nu helt plötsligt vara nöjd med detta skämt till deal som dom nu försöker ge mig?

Ehh..Nej tack va?! Jävla skämt!





Så vad gör jag nu då?

Jag mailade förstås förskolechefen samt den stora kommunchefen:



Hej mina damer.

Så jag ska alltså acceptera en, i mina ögon, 100 gånger sämre utbildning bara för att du ska få ha ryggen fri gentemot lagen? Du vet likväl som jag att du bara erbjuder mig detta för att få ryggen fri. Du och ni är livrädda just nu eftersom ni vet att ni gjort jävligt mycket fel och snedsteg i allt detta.

Du lovade mig den ordinarie utbildningen och det har jag på papper i form av ett månadsbrev som du skickade ut till föräldrarna. Och det skulle jag kunna använda om jag pratade med Arbetsdomstolen eller stämde dig/er eller vad som helst. Det vet du också.

Varför ska jag då gå med på en utbildning som är mycket mindre gynnsam för mig än den du erbjöd tidigare? Här får jag helt plötsligt ingen lön längre medans jag pluggar. Här får jag helt plötsligt inte jobba med mina barn på Dalstugan längre. Här får jag helt plötsligt ingen garanti alls för fast anställning i framtiden...

Nej du. Tack men nej tack. Jag tänker inte ta denna utbildning.

Det kunde varit så enkelt. Du kunde bara gett mig en varning om du nu tyckte bloggen var så obscen och sen låtit mig jobba vidare på min avdelning så hade detta aldrig skett. Du kunde till och med bett mig att ta bort bloggen så hade jag gjort det.. Du kunde också pratat med mig innan jag snackade med tidningarna så hade detta aldrig skett. Jag sökte dig på din mobil och pratade in på din svarare men du ringde inte tillbaka... Nu hotar föräldrar med att ta bort sina barn från förskolan pga allt detta. Jag hörde de senaste idag hur en pappa på allvar vill ta bort sin son pga hur du skött detta. Är det så du vill ha det? Och fler tidningar och andra journalister har ringt idag.. Ska jag prata med dom med tycker du?

För sluta säg att det beror på arbetsbrist. Sluta klaga på anställningsstop. För det vet du likväl som jag att det är bullshit. Det nämnde du ens aldrig när du tog in mig där i personalrummet för att berätta att jag skulle byta arbetsplats. Du nämnde aldrig någonting om det. Du nämnde bara min blogg, den offentliga sektorn och förtroende hos föräldrar och bla bla bla.. Arbetsbristen och den skiten är bara något ni i ren desperation tagit till för att ni VET att blogg-grejen inte håller som argument att "sparka" någon från sitt jobb. Det vet ALLA. Det är bara ni som var för dåligt pålästa för att förstå det från början.

Hade ni skickat "person 1" och "person 2" på utbildning om det var sån hysterisk arbetsbrist och anställningsstop? Var det bara en slump att jag var den av oss tre som fick sin utbildning indragen? Det hade inget ALLS att göra med bloggen? Näheee...TROLIGT!


Jag behöver ingen jävla utbildning. Det är egentligen inte det de handlar om för min del. Det är det att jag tycker inte det är rättvist mot barnen att jag slits bort från dom. Dom behöver mig precis som jag behöver dom. Jag är den enda som jobbade heltid hos dom i höst. Jag är grabbarnas trygghet. Tjejernas också. Föräldrarna påpekar det dagligen. Jag är fan den enda killen på förskolan! Jag och grabbarna är ett gäng! Och att du nu tar bort mig från dom och Dalstugan för en anledning som föräldrarna sen nu i efterhand hyllat mig för - Min blogg! Ja, det borde väl till och med ni se som ganska komiskt??

Så hur ska ni ha det? Får jag jobba vidare på min avdelning eller ska jag ta detta vidare?

Bollen ligger hos er nu.







Ska bli GANSKA intressant att se responsen på detta...

A Part of your mind
Postat av: Annica

Bra jobbat Nemo!! Rätt ska vara rätt!

2009-12-18 • 07:15:37
Postat av: Leo

Så jävla bra och rätt skrivet. Om det är någon som ska få sparken så är det din chef. Sköter man en situation som den här på detta sätt ska man fan inte ha mer att bestämma om än en gaffel.

2009-12-18 • 08:17:39
Postat av: Thomas pappa till barn på dagiset

Bra skrivet kör över dom du har rätten på din sida

e det nån som ska bort så e det din chef.Du behövs på dagis

2009-12-18 • 09:28:53
Postat av: Heidi, Myras mamma

Bra skrivet Nemo!!!

2009-12-18 • 09:38:30
URL: http://litenpyret.wordpress.com
Postat av: Anchi

BRA NEMO! Så jävla rätt.

2009-12-18 • 12:40:35
URL: http://anchis.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inte väldigt proffsigt att svära i ett jobbrelaterat och viktigt brev.

2009-12-18 • 13:23:17
Postat av: Sandra

Hellre personligt och ärligt än proffsigt och renskrivet som en annan corporate robot.



Har skrivit ett inlägg om soppan och bett alla mina bloggläsare skriva under din namninsamling, hoppas det hjälper.

2009-12-18 • 13:55:54
URL: http://www.tonitonly.se
Postat av: Pekbokspojken



Nemo,

Jag tycker att du slarvar med språket.

Framstår som mer naiv och omogen än vad jag tror att du vill framstå som.

Dessutom borde du inte kategoriskt visa oförstående inför att du som "offentlig" bloggare (ej under psedonym) och barnskötare på förskola häver historier om sex, drugs & rock´n roll!!

Det rimmar liksom inte.

Även om du är 100 reko så blir det fel JUST för att du jobbar med barn.



Sköt detta snyggt nu, skärp språket, visa förståelse för HUR detta KAN ha uppfattas av utomstående och städa schysst så kan detta gå vägen.



Du har ju trots allt ett visst stöd!



Stalltips:

Barn & "offentlig" sex brukar ALDRIG gå vägen...



2009-12-18 • 16:05:37
URL: http://porrsyndrom.blogspot.com/
Postat av: Alexander

Bra iniativ, men jag håller med Pekbokspojken angående visa förståelse för dom andra. Då kommer ni lättare kunna komma till en lösning. Dom blir ju bara mer anti och bråkiga ifall du inte visar förståelse och går på dom. Så det var lite onödigt. Visar du förståelse blir du ett offer för hela grejen.

2009-12-18 • 19:35:35
Postat av: Ben

Jaaa, ny design, nice! Och gröna rubriker är de också, topp! ;D

2009-12-18 • 19:40:33
Postat av: malin

hur kan ni säga att det var bra skrivet?

2009-12-18 • 20:48:47
Postat av: Martin Ekdahl

Kämpa på Nemo. Tanten verkar vara helt sjuk i huvudet! Ge dom vad dom tål, stå på dig och försvara din yttrandefrihet.

2009-12-18 • 23:08:49
URL: http://www.naagha.com
Postat av: Fian

Bromsa nemo! Gör inte om samma misstag och låta dem ha bloggen emot dig! Sköt snacket med chefen privat, det blir pinsamt annars! Lycka till jag håller på dig!

2009-12-19 • 21:51:14
URL: http://hollywooddiet.blogg.se/

A Part of Your Mind

Du heter

Komma ihåg dig?

E-mail

Blogg

Wooords


Trackback
RSS 2.0